Facebook twitter
produkty regionalne produkty tradycyjne izba produktu regionalnego i lokalnego nasze kulinarne dziedzictwo
Nasze Kulinarne Dziedzictwo Jakość Tradycja

„Jakość Tradycja” w Kielcach i Boguchwale

Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego realizuje projekt „Wzmocnienie turystyki kulinarnej poprzez włączenie do jej ofert produktów ze znakiem „Jakość Tradycja”. W jego ramach przewidziane są m.in. seminaria o znaczeniu jakości w turystyce kulinarnej. W kwietniu i w czerwcu dyskutowali o tym na seminariach w Kielcach w czasie Targów Agrotravel oraz w Boguchwale przedstawiciele branży przetwórstwa spożywczego, turystycznej oraz edukacji ekologicznej.

Wykładowcy mówili: o znaczeniu jakości – Anna Para, o rozpoznawalności certyfikatów – Patrycja Manthey, o trendach turystyki kulinarnej w zrównoważonym rozwoju – Jolanta Kamieniecka, o podkarpackich kulinariach na szlakach turystycznych – Małgorzata Wisz, dyrektor Wioski Garncarskiej w Medynii Głogowskiej, o ofercie kulinarnej członków Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego – Izabella Byszewska oraz o krajowym systemie wyróżniania żywności certyfikatem Jakość Tradycja – J. Zwoliński. Podczas warsztatów grupach można było przedyskutować trudne problemy, ale i określić szanse na zintegrowanie celów i zasad dla potrzeb nawiązania współpracy i wspólnej promocji kulinarnych produktów żywnościowych i turystycznych. W przerwie obrad poczęstunek dla uczestników był zarazem degustacją wyrobów z oferty członków PIPRiL.

W drugim spotkaniu w ramach projektu wzięło udział ponad 70 osób. Mówiono o znaczeniu jakości zarówno w odniesieniu do produktów żywnościowych, jak i kulinarnych produktów turystycznych. Partnerem w organizacji spotkania był PODR w Boguchwale.

Seminarium prowadziła Izabella Byszewska, prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego. Eksperci przedstawili w wykładach dorobek 16 lat identyfikacji i promocji polskich regionalnych produktów i potraw, zasady funkcjonowania i doświadczenia pierwszego w Polsce Krajowego Systemu Jakości Żywności – „Jakość Tradycja”, pojęcie jakości i jej znaczenia w ujęciu rynkowym, wyniki badań konsumenckich na temat rozpoznawalności symboli graficznych certyfikatów i innych oznakowań produktów żywnościowych, a także zasady zrównoważonego rozwoju turystyki, w które wpisuje się turystyka kulinarna. W dyskusji zwracano uwagę na istotę znaku „Jakość Tradycja” z perspektywy firmy, która się nim legitymuje. Posiadanie znaku przez producentów jest świadectwem gwarancji jakości ich pracy i jej efektów. Znak ten winien być wizytówką znaną szerokiemu gronu konsumentów, a tak niestety nie jest. O takiej samej potrzebie mówili organizatorzy turystyki – świadczący usługi żywieniowe, twórcy szlaków kulinarnych. Wnioskowano o szerszą informację o tak cennych produktach w otwartych zakładach gastronomicznych obiektów hotelarskich różnej kategorii, które z certyfikowanych produktów korzystają, ale konsumentów o tym nie informują, np. w kartach menu, reklamie, zaproszeniach na imprezy okolicznościowe. W obiektach turystycznych nie spotyka się informacji o producentach produktów wyróżnionych znakami jakości, nawet gdy hotel czy restauracja rzeczywiście z nimi współpracuje. Padło pytanie jak zawiązać systematyczną współpracę między producentami tradycyjnych wyrobów żywnościowych a gastronomią regionalną. Dopytywano się też o rodzaje i adresy sklepów, gdzie można kupić produkty oznakowane pieczęcią „Jakość Tradycja”.

Członkowie Izby opowiedzieli o swej działalności – nie tyko produkcyjnej: wielu z nich prowadzi we własnym zakresie badania marketingowe, promocję, ma więc już konkretne oczekiwania co do rozwoju współpracy z zakładami gastronomicznymi na szlakach turystycznych. Osoby reprezentujące sektor turystyczny i edukację zwróciły uwagę na potrzebę inicjowania takiej współpracy, szczególnie na rynku turystyki wiejskiej. Instruktorki Ośrodka Doradztwa Rolniczego przeprowadziły kilka ważnych rozmów ze swoimi podopiecznymi, namawiając ich na szersze kontakty z producentami żywności tradycyjnej wysokiej jakości, której sami nie oferują. Wnioski ze szkolenia dotyczyły też warunków otrzymywania znaku, uczestnictwa w konkursach organizowanych przez PIPRiL lub POT. Niektóre głosy w dyskusji zapowiadały podjęcie współpracy w dalszej perspektywie - dotyczy to ewentualnej wspólnej promocji produktów spod znaku „Jakość Tradycja” w strategii działań Regionalnych Organizacji Turystycznych i Konsorcjum Turystyki Kulinarnej afiliowanym przy POT. Te tematy będą omawiane na kolejnym szkoleniu w październiku na Podlasiu oraz na ogólnopolskiej konferencji zaplanowanej na listopad w Warszawie.

W przerwie spotkań odbyły się degustacje przede wszystkim produktów ze znakiem „Jakość Tradycja”. Produkty na tę część spotkań dostarczyli:

w Kielcach:

  • Jędrzejowska Spółdzielnia Mleczarska,
  • Miody Napękowskie Marta i Ireneusz Bęben,
  • Wytwórnia Serów Zagrodowych Piotrów Podłazy,
  • Staropolska Garmażerka Agnieszka i Zdzisław Nowak z Nowej Wsi,
  • Piekarnia „Ratuszowa” z Siedlec,
  • Busko-Zdrój SA,
  • Oddział Lubelski Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego,

a w Boguchwale:

  • P.P.M. Taurus z Pilzna,
  • Masarnia OSIP z Wierzawic,
  • OSM Jasienica Rosielna,
  • Gospodarstwo Rybackie Starzawa,
  • oraz panie ze Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Lokalnych w Chwałowicach.

Bardzo im dziękujemy.

Projekt jest zadaniem publicznym Ministerstwa Sportu i Turystyki realizowanym według koncepcji PIPRiL.