Facebook twitter
produkty regionalne produkty tradycyjne izba produktu regionalnego i lokalnego nasze kulinarne dziedzictwo

Pieczywo - kromka.pl

W ciągu ostatnich 20 lat możemy zaobserwować stopniowy spadek spożycia pieczywa z poziomu około 80 kg/os./rok do poziomu niewiele ponad 40 kg/os./rok. Dodatkowym wyzwaniem dla branży stała się pandemia COVID-19 podczas której odnotowano spadek zamówień z branży hotelarsko-gastronomicznej. Jednocześnie konsumenci znacznie więcej czasu spędzali w domach, co z kolei sprzyjało zakupom pieczywa w kanale handlu detalicznego, jednak nie zrekompensowało to ogólnego poziomu spadku sprzedaży.

Dane GUS z 2021 roku podsumowujące zmiany nawyków żywieniowych Polaków w czasie pandemii COVID19 wskazują na bardzo interesujące zjawisko. O ile spadło spożycie gotowego pieczywa, to wzrósł poziom spożycia mąki, a konsumenci zaczęli sami wypiekać chleb. Świadczy to o tym, że mimo generalnego spadku spożycia pieczywa, Polacy zaczęli poszukiwać przede wszystkim zdrowych, wartościowych produktów o wysokiej jakości. Informacja ta potwierdza założenia projektu, które skupiają się na promowaniu małych lokalnych piekarni, które oferują naturalne, zdrowe pieczywo.

Projekt z jednej strony będzie skupiał się na podkreśleniu walorów zdrowotnych i dietetycznych produktów zbożowych, a z drugiej przyczyniać się będzie za ich pośrednictwem do obalenia mitów i niepotwierdzonych naukowo informacji dotyczących zbóż i wykonywanych z nich produktów, w szczególności pieczywa. Zarówno w jednym i jak i drugim przypadku przekazywana konsumentom wiedza i informacje, choć potwierdzone naukowo, będą podparte autorytetem i rosnącą popularnością rzemieślniczych wytwórców pieczywa. Jednocześnie projekt pozwoli na promowanie lokalnych i regionalnych wytwórców.

Działania projektu będą skierowane bezpośrednio do konsumentów oraz do lokalnych i regionalnych producentów pieczywa. Elementem łączącym oba typy działań będą działania prowadzone w mediach społecznościowych oraz konkurs dla piekarni, który przeznaczony będzie dla małych, lokalnych lub regionalnych piekarni. Każda z nich będzie mogła zaprezentować w jego ramach dwa wybrane przez siebie typy pieczywa, których receptury i sposób wykonania oparte są na tradycyjnych i rzemieślniczych metodach wypieku i lub regionalnych/historycznych tradycjach piekarniczych.

Konkurs zostanie zrealizowany w 16 województwach i będzie podzielony na dwa etapy. Pierwszym z nich będą eliminacje wojewódzkie, a drugim wielki finał, który odbędzie się przy udziale zwycięzców z poszczególnych województw. W finale weźmie więc udział 16 lokalnych, rzemieślniczych piekarni.

Niezależnie od wyników konkursu, każda z uczestniczących w nim piekarni zyska istotną wartość dodaną, ponieważ każdy z rodzajów pieczywa biorących udział w konkursie będzie promowany w mediach społecznościowych. Dzięki temu konsumenci będą mogli dowiedzieć się w jaki sposób rozpoznać naturalne, wysokojakościowe pieczywo, a także jakie są jego zalety zdrowotne i dietetyczne. Zarówno eliminacje wojewódzkie jak i finał konkursu będzie odbywał się w trybie stacjonarnym, tak aby umożliwić członkom jury poprawną i obiektywną ocenę wszystkich produktów zgłoszonych do konkursu. Finał konkursu odbędzie się w Poznaniu w czasie Targów „Smaki regionów”.

Pozostałe działania to:

  1. Kampania promocyjna w mediach społecznościowych
  2. Produkcja i postprodukcja spotu wideo
  3. Reklama w środkach komunikacji miejskiej
  4. Przygotowanie i druk okolicznościowego wydawnictwa promującego polskie zboża i produkty zbożowe
  5. Szkolenie on-line dla lokalnych i regionalnych piekarni

 

Regulamin do pobrania