Facebook twitter
produkty regionalne produkty tradycyjne izba produktu regionalnego i lokalnego nasze kulinarne dziedzictwo

Polskie stoły pełne zbóż

 

Kampania „Polskie stoły pełne zbóż” jest sfinansowana
z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych

 

Polskie stoły pełne zbóż”
- kampania promocyjna Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego

Czas trwania kampanii: 1 czerwiec 2022 – 31 marzec 2023

 

Malejące spożycie pieczywa w Polsce na przestrzeni lat 2000-2019 z poziomu około 80 kg/os./rok do poziomu niewiele ponad 40 kg/os./rok wpłynęło na funkcjonowanie piekarstwa w warunkach malejącego popytu na pieczywo ogółem jak również na pieczywo świeże. Rosnące tempo sprzedaży polskiego pieczywa za granicą ze względu jednak na mały jeszcze wolumen, nie daje podstaw do jak na ten moment dynamiczniejszego rozwoju branży. W szczególnie trudnej sytuacji są zakłady rzemieślnicze, które w większości lokują swoje produkty na rynku lokalnym. Znacznie dynamiczniej w tym względzie rozwijają się piekarskie przedsiębiorstwa przemysłowe co ma swoje odzwierciedlenie w osiąganych przez nie wynikach produkcyjnych i finansowych. W branży piekarskiej z przyczyn wymienionych wyżej następuje proces uprzemysławiania produkcji i stąd następuje stabilizacja produkcji pieczywa świeżego przy coraz mniejszym zużyciu tego pieczywa pochodzącego z małych zakładów rzemieślniczych.

W ciągu ostatnich pięciu lat sukcesywnie wzrasta w społeczeństwie polskim zainteresowanie zdrowym trybem życia co jednocześnie powoduje korzystne zmiany w zwyczajach żywieniowych. Wzrasta również spożycie pieczywa ciemnego, pieczywa „bio” produkowanego z ziarna pochodzącego z gospodarstw ekologicznych. Dużym zainteresowaniem w ostatnich latach cieszy się pieczywo pochodzące z mąki otrzymywanej z przemiału zbóż należących do grupy prastarych roślin, a więc orkiszu, samopszy i płaskurki.

Jednocześnie w ciągu ostatnich lat nastąpiły widoczne zmiany w sposobie odżywiania Polaków. Znaczna część społeczeństwa przykłada coraz większą wagę do świadomego przygotowywania posiłków. Postępujące coraz wyraźniej zmiany w nawykach żywieniowych i oczekiwaniach konsumentów, nakierowanych na zdrowe, funkcjonalne żywienie, wymagają zwiększenia podaży produktów jakościowych. Temu zapotrzebowaniu często nie jest w stanie sprostać branża gastronomiczna i turystyczno-hotelarska (HoReCa), której gestorzy nie znają rynku jakościowych wyrobów zbożowych i nie potrafią wykorzystywać w dostateczny sposób lokalnych zasobów produktowych.

Z analizy sytuacji na rynku a także zachodzących i przyspieszonych pandemią zmian w preferencjach konsumentów szukających, zdrowych produktów wysokiej jakości wynika, że wielką szansę mają na rynku produkty najwyższej jakości, zwłaszcza potwierdzonej certyfikatami i wytwarzane w sprawdzonych, kontrolowanych warunkach, według sprawdzonych receptur.

Dlatego punktem wyjścia kampanii jest przekonanie nie tylko konsumentów bezpośrednich do spożywania polskich przetworów zbożowych, lecz także – pośrednio – gestorów turystyki i sektora gastronomicznego do wzbogacania ich oferty o wysokiej jakości, certyfikowane produkty zbożowe. Z drugiej strony producenci przetworów zbożowych nie mają dostatecznej wiedzy jak uatrakcyjnić swoją ofertę, chociażby przez poprawę jakości poprzez przystępowanie do systemów jakości żywności i do nich także skierowane będą określone działania edukacyjne kampanii.

Obecna kampania w większym niż dotychczas stopniu skupiać się będzie na promocji oznaczeń jakości i pochodzenia produktów, będących wskazówką dla konsumentów, tj.:

- oznaczeń unijnych i krajowych systemów jakości w tym znaku „Jakość Tradycja” dla produktów zbożowych.

- oznaczenia „Produkt polski”, co jest dopełnieniem kampanii prowadzonej przez resort MRiRW, promującej wiedzę wśród konsumentów o tym oznaczeniu.

 

Cele kampanii:

W kampanii podkreślać będziemy znaczenie certyfikatów jakości,

  • w komunikacji skoncentrujemy się przede wszystkim na promowaniu krajowych produktów oraz na ich tradycji i jakości związanej z wielowiekową historią
  • będziemy informować, jakie produkty, z każdej grupy produktowej, uzyskały certyfikaty jakości
  • będziemy pokazywać (w projektach graficznych), dla każdej grupy produktowej, wybrane produkty posiadające certyfikaty, w tym certyfikat „JT”
  • utrwalanie przekazu informującego, że polskie zboża i ich przetwory są produktem zdrowym, wysokojakościowym i godnym zaufania

Kampania skierowana będzie do wszystkich grup konsumentów, tj. zarówno do tych, którzy przywiązują szczególna wagę do walorów zdrowotnych produktów zbożowych w codziennej diecie, np. kasz – ludzie starsi, rodziny z dziećmi - jak i tych, którzy chcą wybrać wysokojakościowe, gwarantowane produkty lokalne i tradycyjne.

W ostatnim czasie wzrasta popyt na zdrowe, jakościowe produkty zbożowe. Można zaobserwować coraz szerszą grupę konsumentów przywiązujących wagę nie tylko do ceny, ale i do jakości produktów. Wciąż jednak jest zbyt dużo konsumentów niemających wystarczającej wiedzy o ofercie polskich producentów produktów zbożowych i o ich jakości. Do tych dwóch grup skierowana będzie kampania, tj. z jednej strony by ich umocnić w swoich preferencjach rynkowych, a z drugiej strony – by dostarczyć dostatecznej wiedzy o polskim rynku produktów zbożowych.

Restauratorom i hotelarzom chcielibyśmy pokazać i utrwalić certyfikowane produkty zbożowe (w tym ze znakiem JT) oraz wytłumaczyć ich unikalność i że warto mieć je w ofercie, ponieważ coraz częściej poszukują ich polscy konsumenci.

W celu podkreślenia korzyści dla restauratorów /hotelarzy/sklepikarzy, poinformujemy ich o planowanych działaniach promocyjnych prowadzonych z myślą o nich oraz ich ofercie.

 

WYDARZENIA PROMOCYJNE, KTÓRE ODBYŁY SIĘ PODCZAS KAMPANII

1. Spot reklamowy TVP – emitowany dla setek tysięcy widzów

2. Degustacje produktów zbożowych dla gości Polish Grain Day, Warszawa, 2.06.2022

     
Promocja polskich produktów zbożowych wysokiej jakości po raz pierwszy odbyła się 2 czerwca 2022 roku w Centrum Praskim Koneser w Warszawie, na międzynarodowym wydarzeniu Polish Grain Day, promującym polskie produkty zbożowe. Na ekspozycji pokazaliśmy chleby, ciasta, makarony z unijnymi certyfikatami Chronione Oznaczenie Geograficzne i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność oraz z certyfikatem krajowego systemu jakości żywności Jakość Tradycja.

3. Piknik dla dzieci w ogrodach KPRM, Warszawa, 4.06.2022

Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego zaproszona została do udziału w Pikniku dla dzieci w Ogrodach Kancelarii Prezesa rady Ministrów w Warszawie. Na wydarzeniu tym zorganizowaliśmy ekspozycję promującą polskie produkty zbożowe oraz poczęstunek dla dzieci (ciasteczka, bułeczki, rogaliki, słodycze, soki). Odbył się także pokaz kulinarny (smażenie naleśników w różnych smakach) połączony z degustacją w wykonaniu pani Grażyny Uścińskiej, pedagoga kulinarnego i jej uczniów ze

 

 

4. Piknik Poznaj Dobrą Żywność w Warszawie, 26.06.2022

Po raz kolejny Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego wzięła udział w zorganizowanym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pikniku Poznaj Dobrą Żywność w Warszawie na terenie Wyścigów Konnych na Służewcu w Warszawie. Była to znakomita okazja do zaprezentowania polskich wyrobów zbożowych wysokiej jakości, zwłaszcza że na piknik przyszło mnóstwo osób zainteresowanych polskimi produktami. Zorganizowaliśmy także pokaz kulinarny w wykonaniu pana Jarosława Uścińskiego, prezesa Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni, z którą organizacją PIPRiL od dawna współpracuje. Serwowane były znakomite dania z polskich kasz.

 

 5. Piknik „Polskie Kulinaria” w Busku Zdroju, 2-4.09.2022

 

Już po raz drugi w Busku-Zdroju odbył się prestiżowy festyn Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, zorganizowany przez Oddział Świętokrzyski PIPRiL p.n. Polskie Kulinaria.

W programie było moc atrakcji w tym promocja polskich produktów zbożowych na festynie i pokazach kulinarnych, już po raz drugi we współpracy z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Kuchni i Cukierni. Mistrzowie kuchni przygotowali potrawy z polskich kasz i makaronów w asyście też młodzi kucharze ze szkół gastronomicznych z Chrobrza i Buska Zdroju. Ich degustacja odbyła się w Parku Zdrojowym. Pokazy finansowane były z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

Dodatkową atrakcją była akcja p.n. Pięć stołów” czyli Spacer dla smakoszy po buskich restauracjach z degustacją trunków i potraw regionalnych, w tym oczywiście z wykorzystaniem polskich produktów zbożowych.  

 

 

Jeden z pokazów kulinarnych – produkty zbożowe były tu inspiracją dla młodych kucharzy.

 

 

6. Targi „Smaki Regionów” w Poznaniu, 24-26.09.2022

Promowaliśmy produkty zbożowe wysokiej jakości na targach Smaki Regionów w Poznaniu, w czasie finału konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smaki Regionów” – na stoisku PIPRiL i w czasie Wielkiej Gali Konkursu, którego laureatami byli także producenci tradycyjnych wyrobów piekarniczych i cukierniczych – przyznaliśmy w tej kategorii aż 12 „Pereł” . Oprócz stoiska informacyjnego, zorganizowaliśmy dwa pokazy kulinarne z degustacją dla publiczności, w których wykorzystane zostały produkty zbożowe.

 

  

 

Produkty zbożowe nagrodzone statuetką „Perła 2023”

Makaron swojski z Osjakowa,   

          

Chleb staropolski

 

Piernik notecki.

    

Ciastka wigilijne

 

7. Zorganizowanie konferencji medialnej

 


Zaproszeni do Centrum Prasowego Foksal na spotkaniu z dziennikarzami producenci tradycyjnych wyrobów piekarniczych opowiadali o swoich produktach, sposobie ich wytwarzania, historii firm, sukcesach i problemach.

 

8. Spotkanie z sektorem HoReCa

 

 

9. Zorganizowanie pokazów z degustacją produktów zbożowych wysokiej jakości na 5 prestiżowych wydarzeniach (pikniki, targi, festyny)

 

 

Pyszne dania makaronu z rozmaitymi dodatkami serwował pan Robert Mikołajczyk, szef kuchni hotelu „Lazur” na Targach Smaki Regionów w Poznaniu.

 

 

Jak co roku, na Smakach Regionów w Poznaniu można było degustować dania z rozmaitych polskich kasz, przyrządzone przez pana Jarosława Uścińskiego, szefa kuchni i prezesa OSSKiC.